Min
stora passion:
Klubbkappsegling i Bilden tagen
på hemväg från Tjörn Runt 98 - dyngsur men lycklig :)
Bildbeviset från
Jubileumsregattan: Man kan inte ta ett sådant här kort om man inte ligger
före...(observera brobygget i bakgrunden) Senaste nytt:Resultat
2000 Resultat
1999 Resultat
1998 (Mina original)
Uddevallaregattan 25/8
-2001: 22/8
-2001:
Viken Ägir
(Kuriosa: Percy Barnevik seglade i Viken som
ung, numer är klubben alltså sammanslagen med Ägir)
Mina
meriter:
2:a i Orust runt 2001.
234:a (7:e maxiracer) i Tjörn runt 2001.
247:a (7:e maxiracer) i Tjörn runt 1999.
287:a (9:e maxiracer) i Tjörn runt 1998.
3:a Uddevallaregattan 1999,
2:a Jubileumsregattan 1998,
2:a Rödöpokalen 1998,
hyfsade placeringar i
klubbkappseglingar,
(inget att skryta med tycker någon kanske, men före sommaren 1998 har
jag aldrig någonsin seglat förut!) Heder åt skeppar'n (Leif Svensson) som behandlat mig som "en av
grabbarna" och låtit mig lära mig att styra på kappseglingsmanér, skota, vara
fördäcksgast, packa spinnaker (inte ett enda timglas!) mm.
Häftigt startfält med två stora kappseglingsbåtar med, och desto roligare att de inte var så
fantastiskt duktiga för det, då vår maxiracer låg jämsides med den ena en hel del, och då skulle dessa gå ca
30% snabbare..och den andra hade inte heller det försprånget, tråkiga vindförhållanden gjorde att
första båt inte var i mål förrän efter närmare fyra timmar, då banan var tänkt att ta två-tre, bara fyra båtar
hade gått i mål inom tidsfristen 120 minuter, vi strax därefter, så vi liksom de andra blev femma...
Sisådär, bra väder, 5a (av 9). (trött på ref. :)
Tjörn Runt 18/8
-2001:
Snabbt och bra, soligt, gott raceande mot samma sorts båtar, flera Maxi Racerar.
Fick nöjet att se två båtar stöta på grund, som undertecknad som navigatör HADE noterat :)
234a (av ca 750 startande), 7e Maxi Racer.
8/8
-2001:
En nykomponerat bana orsakade förvirring, då olika båtar fick olika besked
på om det var styrbord eller babordsrundning, vi stack redan i starten och låg först, rundade babord, och samtliga
efterföljande, bestämde att hålla konsekvent på babordsrundning och vi ledde hela tiden (skit samma om vi skulle diskas,
vi skulle ändå veta att vi seglade bäst :), men ack vinden och spinnakrarna la sej och det var segt att komma i mål,
två båtar lyckades glida förbi,
men vi fick rätt, alla sorters rundningar godkändes, vår version var den som var tanken
från början, fast andra fick andra upplysningar...
6/6
-2001:
Banan lagd nationaldagen till ära att runda Lillön utanför
Gustavsberg, blev tufft att köra spinnakerstart, skotgasten var frånvarande så en viss fördäcksgast
fick jobba nästan dubbelt, och det blev inte helt effektiv segling att vara tre, inget bra
resultat sammanräknat för våren heller, desto mer beröm för Orust Runt i ljugarsoffan...
Orust Runt 2/6
-2001:
Tio båtar var med och startade 8.30, i underbart solsken, "lagom" västlig vind, ett par långvägingar, bl a en cool Elvström, helt i enlighet med väjningsreglerna hamnar vi utanför yttre startbojen och
är inte helt med från start följdaktligen, kommer upp i fältet i alla fall, (fysiskt)tvåa under
bron, 707an och Bumerangen drar ifrån, placeringen varierar
på väg ner mot Svanesund, mest halvvind, gör ett snabbt försök med spinnakern (snygg upphalning och nedtagning, med bra teamwork :)
men får fortsätta fånga vindvrid, förbi Svanesundsfärjan t ex har "alla" svårigheter att hålla farten uppe. Moln tornar upp sej
över Tjörn, men håller sej där ett tag till (känner bara doften av regn). Stillsam kryss Skåpesund, ligger ca 5a (fysiskt) i det läget,
707an och Bumerangen har sakta men säkert försvunnit ur sikte. I Stigfjorden tar navigatören sikte på
på ett grönt märke och i och med det har vi också tagit sikte på den enda grynnan på 1.20 i hela fjorden :), en liten grundkänning alltså,
undertecknad tar över navigeringen ett tag :) Efter Mollösund har vindsituationen blivit riktigt
tråkig, avtar helt, ser att Elvstömen och en till guppar utan vind utåt Käringön till, Duvan (Späckhuggaren)har gjort
ett bättre val har landbris inomskärs, vi har velat med vägvalet då vi inte var säkra på om vi missar
den kummeln vi ska ta om styrbord om vi följde Duvan, (ringer och får reda på att kummeln kan hittas på
"specialen" i sjökorten :) och ligger mittemellan och guppar i regnet,
bestämmer oss för att försöka fånga vind med spinnakern uppe och rökelsestickor till hjälp, och får
så smått lite fart att gå inomskärs efter Duvan mot Härmanö ränna, Duvan försvinner senare ur
sikte och vi förstår att de gett upp, Elvstömen ser vi komma med motor också, och några bakomvarande
båtar ser vi inte heller till längre, så vi kör vårt eget race, genom rännan, i malö strömmar
ligger Bumerangen och 707an lugnt och stilla! (underbart stillsamt och fridfullt, det regnar inte just i solnedgången,
det enda som stör är någon i en stuga vid vattnet, där det festas pingstafton till ära, "öh, varför seglar ni
när det inte blåser?" :) Vi har inström på en knop och närmar oss dem,
fångar vindriktning med rökelsesticka igen, Bumerangen försvinner lite för fort så de har tydligen
också startat motorn, nästa sträcka i strömmarna går i tre knop, nu före 707an, men "halkar ur"
strömmen efter den rännan, med oroväckande bredsida, och de går om men vinden stillar sej, så vi kommer
fram och förbi lite grann, konfererar om vi ska bryta eller fortsätta, lovar att ta dem på släp (har ingen motor)i ev.
sjönöd men annars köra på...I närheten av Henån vid 1-tiden på natten blåser det upp nordostlig, och det regnar
hyfsat, det blir tuff kryssning, ett hårt race mot 707an, som någonstans kommer förbi och
är först över mållinjen vid femtiden på morgonen, vi strax därefter, över 20 timmar
seglade totalt...
30/5
-2001:
Näst sist, det var väldigt väldigt svag vind och chansartat vem som fick vindpustarna i sina segel, men det var faktiskt
häftigt för det blev ett intressant vindvrid i starten, så alla hissade spinnaker redan då, men det var som sagt så svag vind, så det blev lite segt, något gjordes rätt för till
första rundningen var vi först (tror jag)... Kommer igen på Orust Runt...
22/5
-2001:
Förra veckans segling föll bort för egen del för gatustafetten, och så blev det inget i alla fall
pga störtregn och vindbrist och dålig uppslutning för de övriga. Men nu var det en kanonstart (först över linjen), och
låg tvåa till kryssmärket, sen kom spinnakern upp för tidigt, fastnade i bojen och fick en reva på två meter.
Därmed var det kört att ligga i topp, och halkade ohjälpligt efter. Det var vackert väder i alla fall
när nu totalresultatet halkade ner...
9/5
-2001:
Nu var spänningen på topp, en gast för mycket var det nu, inte lämnar man någon på bryggan som frågar
och är sugen på att komma ut...Bra med i starten, en viss annan båt som enligt alla väjningsregler
skulle lämnat plats för oss, men eftersom det betydde att de pga oss skulle prejats över startlinjen
i förtid, låg de kvar i vägen, och då bidde det en liten kollision, lite glasfiberfras i fören på
våran...Vi låg fyra av de fem deltagande för kvällen i början, två båtar (bl a dem vi skulle ha
protesterat mot) drog ifrån men vi lyckades komma om trean, ganska snart...Och det höll sig! Hade
koll på att de som med sitt lystal hade tre minuter till godo, inte kom över mållinjen innan tre minuter
hade gått (det blev typ fyra minuter) Känns gott att ha en tredjeplacering i resultatet! Vi ligger
på plus, då förväntat resultat för säsongen är femma-sexa totalt...
2/5
-2001:
Ack ja, en man kort, och lite rörigt blev det, först noterade undertecknad att spinnakerfallet och genuafallet var
tvistat i toppen, inte undertecknad som riggat :) så focken fick halas ner strax före start och
strax noterades också att spinnakerbommens nedhal, fastnat i luckan så en aluminiumlist fläkte sej,
kul kul, av någon anledning var vi långt från startområdet när vi starten gick, två minuter rättare
sagt...När spinnakerbommen sedan skulle upp på länsen, upptäcktes att fästet för nedhal och lift
hade lossnat också när nedhalet fastnat...Så då fick vi gå utan spinnakern, men kom faktiskt inte
HELT hopplöst efter...Då det bara var fyra båtar med fick vi i alla fall 6 poäng...Ska ställa krav
på att man i alla fall får en rosett som gasten som tävlat med hästar tyckte, för det får man
om man klarat banan...:)
Rödöpokalen
16/9 -2000:
En fantastiskt fin start i första racet, och hela
fältet hölls undan, en attans Express gled förbi i en vändning men vi kom förbi
igen och gled först i mål, lyckades inte hålla avståndet till Expressen mer än
en halv minut, vilket gjorde att de vann på lys med några sekunder. Andra racet
var återigen värre, starten verkar vara totalt avgörande, för man hamnar
ständigt i lä bakom andra båtar, och det är ruskigt svårt att komma förbi.
Spänningen var dock på topp i en del tajta "strider", typ tre båtar i bredd med
spinnakrar. Och i och med den dåliga placeringen i race två var slutresultatet
inget att hurra för... Och säsongen 2000 är slut...
13/9
-2000:
Sista kvällseglingen, relativt hård vind, svårt att
kränga båten på två, anmälda utan genua och spinnnaker (minus 0.01 + 0.03 i lys)
totalsexa för säsongen på ren uthållighet...
6/9
-2000:
Med hyfsad start och bra segling (vi anpassar oss
bra till ändrade förhållanden, det var återigen ostlig svag vind och start i
motsatt riktning som man kan se blir en större omställning för vissa) hängde det
nog på detaljer som att ett par båtar fick vinden till sin fördel efter en
rundning och gick om, vi höll oss bra mitt i fältet, men förlorade i
lys-uträkningen till den ene efter den andre, och slutade som nia av tio båtar -
att så många medverkar är verkligen glädjande!
30/8
-2000:
Yippii!! För första gången på mycket mycket länge
fick man uppleva känslan att glida i mål första av alla, tyvärr slagna på lys
med 16 sekunder av de odrägligt duktiga ungdomarna i en 707:a... Härligt var att
se att den stora konkurrenten X79:an hade gjort ett sämre vägval och fastnade
i lä bakom Rödön (ostlig svag vind), det var bara att glida förbi lite
fint längre ut där man kunde fånga lite vind...
Under seglingen fick man
till sin stora glädje se en rorsman plumsa i spat, när mantåget han lutade sej
emot gav vika :-) Hoppas stackarn inte blir alltför sjuk av
nedkylningen...
Uddevallaregattan 26/8 -2000:
Med en fjärde
besättningsman på båten och gott stöd av hans erfarenhet, lyckades vi komma
ETTA!!!! (både fysiskt och medkorrigerad tid) första racet. Det märktes hur
mycket det betydde att komma först över startlinjen (med tur eller
skicklighet?), tydligt i jämförelse med race 2 då vi blev inklämda i startfältet
och inte kunde komma fram riktigt. Vinden blev också än värre oregelbunden och
svag under dagen så det blev ett lotteri dessutom att kunna fånga någon vind
alls, båt för båt...Slutade totalnia, vilket inte gav någon pokal till bokhyllan
i år :(
Tjörn Runt
19/8 och 23/8 -2000:
Gastar fattades till
Tjörn Runt, ingen större skada skedd kanske, när vindförhållandena var sämre än
sämst...
Skepparn "stod på berget" (tidtagare) på
onsdagsseglingen.
16/8
-2000:
Ytterligare en trist segling med dåligt resultat,
inget att nämna...OK, kanske det inte gick så illa på två personer, som därmed
får avstå från spinnakerkörning (-0.03 i lystal), Har ju inte någon gång
förresten legat hopplöst efter utan hängt med i klungan...
9/8
-2000:
Fel segel uppe naturligtvis, (för mycket) så vinden
som tog tag i genuan gav inslag i det nya fina storseglet, (för lekmän: full
vind i förseglet blåste in i storseglet "bakifrån" så den framåtdrivande kraften
förtogs) så man kom ohjälpligt sist...
2/7-2000:
Inget race det här egentligen, bortsett från de två
danskarna som verkade så sura när vi drog förbi, i synnerhet som vi spelade över
lite med rollerna som skeppare och kvinnlig gast som slavade :-). De verkade
faktiskt tämligen paffa...Seglingen var en solig en från Vindö Marin till
Bassholmen och tillbaka, undertecknad lyckades styra genom strömmarna.
Bassholmen var en nostalgitripp värre, åtta år sedan jag jobbade där. Danskarna
(varför tog de inte bron, komma här och störa vår vind :-) var på hemvägen det,
vi knappade in under spinnakergång, och gick om tack vare att vi hanterade den
bråkiga vinden mellan öarna perfekt, det fixade inte de... Och det nya
storseglet kändes finfint, tror nog det går fortare nu...
7/6-2000:
"Lagom" vind, inga segel som var fel, och antagligen
fungerar gamla slitna segel bättre under inte allför hård vind. Nu skedde ett
mycket egendomligt vindvrid så det blev spinnakerhissning en tredje gång på en
bana på två varv. Vi kom FYRA! Antagligen tack vare att vi hade teramkänsla med
likadana kepsar :-) (Miriam fick tre fjordfestivalenkepsar till familjen när hon
slutade på turistbyrån, ynklig present särskilt då man visste att en låda kepsar
låg och skräpade för att den röda färgen inte tålde solsken) Totalsexa för
våren. Skepparn har beställt en ny stor från Ottosson, ser fram emot att se om
hastigheten ökar av det....
30/5-2000:
Ack ack, att det alltid blir fel med seglen... Gick
ut med revad stor och fock, vilket var OK -då. Fick under gång öva på att ta
bort revet igen, blev lite rörigt då undertecknad inte hört ordern, och att byta
från fock till genua mitt i ett slag -det sista gick riktigt smidigt. Höll oss i
alla fall mitt i fältet denna gång åtminstone fysiskt och klådde i alla fall
vinnaren av Orust Runt :-) på lys (folkbåten - fast man mest tyckte synd om
honom då man såg att det gick långsamt för att besättning fattades...)
Undertecknad klarar spinnakersättning och övriga fördäckssysslor galant får jag
väl säga...
24/5-2000:
NU var det segling i halv storm, en härlig känsla,
skönt att regnmolnen hade blåst bort och solen strålade och ETT korrekt beslut
vi gör är att byta ut genuan till fock före start, konstigt att det alltid ska
vara fel segel uppe, att storen var revad var en korrekt bedömning från början
dock...Vi kom något dåligt till i starten och kom aldrig ifatt fältet, beror det
på skicket på seglen? eller tekniken -ovanan inför hård vind? Skepparn var rädd
för att slita sönder spinnakern, så det gick långsamt även på länsen. Den
härliga tuffa kappseglingkänslan fanns där hela tiden, men det man fick ut av
det var mest att sola ansiktet och bli nedskvätt som i Flumeriden, regnställ var
ett korrekt val :-), fick t ex något som kändes som en hel hink saltvatten i
nacken INNANFÖR tröjan...
17/5-2000:
Fulladdade för en härlig segling i halv storm, revar
vi storen och väljer fock som försegel. Precis innan starten noterar vi att
vinden avtar, och flera de andra byter försegel illa kvickt, regnet avtar dock
inte under hela seglingen :-). Skepparn anser oss inte hinna göra om så vi
seglar inte så kanonbra till första märket, fast blir inte hopplöst efter
heller, fast vi fixar upp storseglet under färd. Vi får svårt att komma runt
märket (grön lysboj nära den berömda bron) då det är mycket strömt och missar en
del på det. Spinnakersättningen är bra och undertecknad får byta till genua, ett
hjärnsläpp: att trä rätt skoten och glömma bort sig på den allra stumpen fick
oss att snurra lite efter rundningen av andra märket för att trä rätt, hade
kunnat komma ikapp ett stycke annars, men kom fortfarande inte hopplöst efter,
höll på att komma ikapp båten före i mål...
10/5-2000:
Teamet kom iväg oerhört bra i starten, (spänningen
var på topp med 8 startande, och ännu bättre kan det nog bli när fler kommit
igång för säsongen), tvåa vid första märket, hade dessutom en kalasbra
spinnakersättning, man tittar så skadeglatt på andra som har problem...Vi har
lite svårigheter att få till det med hastigheten tydligen , för vi blev
omseglade av tre båtar efter hand -fast det kan vara det att seglen är gamla.
Kan väl påverka lite att vi hade problem vid andra spinnakersättningen - att
tycka "fy fan vad vi är bra" straffar sej nästan jämt...Femma i mål både fysiskt
och med lys får duga, eftersom vi ska vinna nästa fyra race och då kan räkna
bort de två sämsta, så spelar ju detta ingen roll...
3/5-2000:
Vilken lycka bara det att komma ut på sjön!
Vi
gastar var som ystra kalvar, men skepparn hade förstås inte varit ute så mycket
mer, bara hunnit segla hem båten till Rödön på 1:a maj, och övat starter dan
innan. Härligt, härligt var det att känna adrenalinet pumpa i starten igen! Så
hur går det när man är helt otränad? Lite rörigt, ovant och glömskt (för alla),
t ex när någon gett order om att ta ner spinnakern på fel sida, och undertecknad
därmed först fäster spinnakerbommen i fel gaj i nästa upphal...(Vad avundsjuk
man fick vara när man såg hur fort Gunnars nya båt fick, skulle man rammat även
den? Hade chansen i starten...) Rent fysiskt kom vi fyra av sex startande, men
sexa med lysberäkningen, fem sekunder -korrigerad tid- efter femman...Man kan
väl inte klaga, det är inte illa att hänga med de andra med en sådan rörig
besättning. Och det är ju så jävla härligt att segla och tävla
ändå...
Rödöpokalen
11/9-1999 med efterföljande eskadersegling till
Gullholmen för fest!
"No comments for now, för
trött..".-skrev jag då, racet blev väldigt knepigt att ta sej igenom då det var
stiltje stundtals och märkliga vindvrid, det liknade Tjörn Runt faktiskt, man
kunde riktigt känna att man var i epicentrum av något och att vinden skulle till
att vrida, häftigt att känna att man arbetat upp en känslighet för sådant. Man
får skylla resultatet på vindförhållandena som var ett lotteri båt för
båt.
Det var perfekta förhållanden att ta sig till
Gullholmen i, strålande solsken (bikiniväder i september!) både lördan och
söndan, visst var det segt att ta sej fram på lördagen, men vi roade oss med att
bada klängades i ett rep efter båten i fyra knop i tur och ordning, Miriam körde
lite för fort en stund och tappade skepparn :)
8/9:
Totalfemma för säsongen vad gäller
kvällskappseglingar. Hur seglingen fick just den 8:e är inget att
kommentera..
Uddevallaregattan 4/9:
En man
kort och med två i besättningen groggy av plastning av båt dagen
innan, fullföljde vi bara första racet, med en femteplacering inkl.
lysberäkning, döm om vår förvåning när det visade sig att vi fick prispokal (3:e
plats 2:a klassen). Undertecknad är sååå stolt för även denna har tillfallit
mig! Det ser jäkligt bra ut i bokhyllan!
Tjörn runt
1999:
Utprejade utanför startbojen tappade vi
några minuter i starten (vilket måste vara det som gjorde att vi inte kom bättre
än 247:a :-)
Tävlingen var full av spänning, vilket började med
att de senare startfälten hade fått ett vindvrid, som gjorde att de kunde segla
ikapp oss och de andra som hade haft klen vind i början (t ex stod vissa helt
stilla under den mindre bron, som vi valde bort när vi såg det). Det var en
fantastisk syn att se en oändligt stor skara båtar närma sig med spinnakern
uppe, och väldigt fascinerande att den vinden inte fanns där vi låg och
guppade... Sedan uppstod otroligt spännande trafikstockningar i flera trånga
passager, och flera tillfällen då alla stod helt stilla i väntan på vind, med
alltså båtar från SAMTLIGA startfält! Efter 11 timmar och 53 minuter var vi i
mål, vilket vi uppfattade som att det gått MYCKET dåligt för oss, tills GP skrev
att endast 190 båtar gått i mål ungefär då (21-tiden), och i GT stod det att vi
var 247:a, vilket man väl får acceptera i och med att man kanske borde gått på
utsidan om alla trånga passager för att gå riktigt bra...
18/8:
Jag överlevde starten :-) tror vi var etta i
början, vi gick bra trots klen och bråkig vind, så var det någon som riggat
spinnakern på fel sida.
Vi tappade på gipparna vi gjorde efter varje rundning (tre varv), sen
gjordes en LITEN felbedömning till ("packa ihop genuan, innnan regnet kommer!")
tre båtlängder innan mål, och vinden vred TOTALT så vi blev stillastående och
kom inte över mållinjen... förrän seglet var på igen, så vi kom sist...
:(
Kunde varit trea
utan den sista fadäsen, och man har lärt sig läxan att ALDRIG ta ner ett segel
inna målgång...
11/8:
Undertecknad är lite skärrad,
för vi/jag rände rätt in i en annan båt i starten (någon skrek fall av, fall
av), vilket ledde till att jag föll för långt och tappade styrförmågan, rätt in
i sidan på en annan -hade svängt ca 270 grader, och vid närmare eftertanke
skulle vi ha slagit istället... Vi bröt racet, lite skadad i fören, lanternan åt
helvete, ett gapande knytnävstort hål i sidan på den andra, men inga sura miner
någonstans. (De vi rände in i fortsatte glatt med tejpat skrov och
vann).
4/8:
Båten var i Skagen med skepparn
(vissa tänker bara på nöjen), så det blev ingen medverkan i höstens första
kvällssegling men innan dess: När den nya masten väl hade kommit och
blivit monterad tog vi omgående en härlig nattsegling i Uddevallabukten,
därefter bl.a en tur i kraftig vind med revad stor till Lysekil, med nyttiga
övningar som att slå perfekt, och slavdrivarn satte mig att öva skotning också,
vilket gav resultat, man måste inte vara råstark eller vinscha om man är snabb
nog...Fy vad jag skryter :-)
Orust runt
29/5:
hade varit närmaste större utmaning -Orust är större än
Tjörn:-) men Java-tentan visade sig vara flyttad till lördagen :-(
Masten gick av på Orust runt (just
när BLUE HEAVEN hade kommit upp i klar ledning vid Skåpesund efter ett
fyraminutersstrul i starten, strax innan alla deltagande båtar bröt pga kuling
:-) Hur ska nu detta gå? :-(
Det lär inte bli någon kappsegling till Skagen med Lysekilsklubben 18-20
juni, snyft, då masten dröjer till vecka 29 att leverera...
26/5:
verkade vindstyrkan öka på framåt starten, vilket
föranledde byte från genua till fock precis innan start, men naturligtvis var
det fel :-), efter den bästa starten, fick man se sig omseglad av alla andra vid
första vändningen, vi kom ikapp hyfsat under spinnakergången (och förseglet blev
bytt), siste sträckan gick vi bäst (kan det bero på att vi bytt rorsman, dvs
till mig :-) vi hade bästa vägvalet, och var ett allvarligt hot mot ettan (med
samma lystal), som vann med endast en båtlängd
19/5:
var det återigen helt
underbart väder, seglen var omtrimmade enligt Ottosson.
Lite svag vind så tävlingen blåstes av efter första varvet, kanske en nackdel
för oss då vi börjat få upp farten mot slutet. När signalen gick (alltså när
ettan korsat mållinjen efter ett varv) var vi tre som hade en skön fight om att
korsa mållinjen först och VI VANN den! Jaja, lystalen var inte till vår fördel,
men vi kom i alla fall tvåa i mål, trots att det var jag som var rorsman
:-)...
11/5: var det ca 3 plusgrader ute och regn, så det var inte fler medverkande båtar än föregående vecka, dessutom var en del besättningsmän försvunna...Skam den som ger sig! Straff för tjuvstart (360-gradersvändning) och dessutom straff för en miss ute på bukten vad gäller väjningsreglerna, det är inte lätt när ögonparen på båten är för få, gjorde att Blue Heaven kom på en hedrande fjärdeplats igen... Man måste nog vara lite galen som ger sig ut för nöjes skull och får köldskador på kinder, fingrar och tår...
5/5
1999:
var årets första kvällssegling. Vädret var underbart, något
mesiga och nyckfylla vindförhållanden, i mål på 2h 8min tror jag, jumboplacering
(eller om man vill se det som en hedrande fjärdeplats) inräknat lysberäkning,
kanske 4 min efter föregående, annars trea i mål. Vi kommer igen när segel och
besättning är ordentligt intrimmat!
Undertecknad har nu varit "gastarbeiter" och lastat, mastat båten, och provseglat 22,23 resp24:e april. Vad får man inte göra för att få vara med...(Ähum, VISSA saker gör jag INTE för att få vara med) och förresten ÄR det en skön känsla att sjösätta en båt och masta den.
1998:
Har mina fina minnen från
säsongen, t ex den gången besättningen bestod av Leif, mej och mina söner, varav
den ena stapplade ombord på kryckor (stukning), och vi kom perfekt till i
starten och strax därefter, drog ifrån ordentligt mot första märket...(Resten
gick inte så perfekt, men i alla fall...)
Den gången vi kom först
över mållinjen (men förlorade en-två placeringar på lys) skyllde vi arrogant nog
på att vi hade bråttom till Electric Banana Bands uppträdande
:-)