Min stora passion:
 

Klubbkappsegling i
Viken Ägir
(Kuriosa: Percy Barnevik seglade i Viken som ung, numer är klubben alltså sammanslagen med Ägir)

Bilden tagen på hemväg från Tjörn Runt 98 - dyngsur men lycklig :)

 
Mina meriter:
2:a i Orust runt 2001.
234:a (7:e maxiracer) i Tjörn runt 2001.
247:a (7:e maxiracer) i Tjörn runt 1999.
287:a (9:e maxiracer) i Tjörn runt 1998.
3:a Uddevallaregattan 1999,
2:a Jubileumsregattan 1998,
2:a Rödöpokalen 1998,
hyfsade placeringar i klubbkappseglingar,
(inget att skryta med tycker någon kanske, men före sommaren 1998 har jag aldrig någonsin seglat förut!) Heder åt skeppar'n (Leif Svensson) som behandlat mig som "en av grabbarna" och låtit mig lära mig att styra på kappseglingsmanér, skota, vara fördäcksgast, packa spinnaker (inte ett enda timglas!) mm.
 
 
 
 
 
 
 

Bildbeviset från Jubileumsregattan: Man kan inte ta ett sådant här kort om man inte ligger före...(observera brobygget i bakgrunden)
 
 

Senaste nytt:Resultat 2000 Resultat 1999 Resultat 1998 (Mina original)

Uddevallaregattan 25/8 -2001:
Häftigt startfält med två stora kappseglingsbåtar med, och desto roligare att de inte var så fantastiskt duktiga för det, då vår maxiracer låg jämsides med den ena en hel del, och då skulle dessa gå ca 30% snabbare..och den andra hade inte heller det försprånget, tråkiga vindförhållanden gjorde att första båt inte var i mål förrän efter närmare fyra timmar, då banan var tänkt att ta två-tre, bara fyra båtar hade gått i mål inom tidsfristen 120 minuter, vi strax därefter, så vi liksom de andra blev femma...

22/8 -2001:
Sisådär, bra väder, 5a (av 9). (trött på ref. :)

Tjörn Runt 18/8 -2001:
Snabbt och bra, soligt, gott raceande mot samma sorts båtar, flera Maxi Racerar. Fick nöjet att se två båtar stöta på grund, som undertecknad som navigatör HADE noterat :) 234a (av ca 750 startande), 7e Maxi Racer.

8/8 -2001:
En nykomponerat bana orsakade förvirring, då olika båtar fick olika besked på om det var styrbord eller babordsrundning, vi stack redan i starten och låg först, rundade babord, och samtliga efterföljande, bestämde att hålla konsekvent på babordsrundning och vi ledde hela tiden (skit samma om vi skulle diskas, vi skulle ändå veta att vi seglade bäst :), men ack vinden och spinnakrarna la sej och det var segt att komma i mål, två båtar lyckades glida förbi, men vi fick rätt, alla sorters rundningar godkändes, vår version var den som var tanken från början, fast andra fick andra upplysningar...

6/6 -2001:
Banan lagd nationaldagen till ära att runda Lillön utanför Gustavsberg, blev tufft att köra spinnakerstart, skotgasten var frånvarande så en viss fördäcksgast fick jobba nästan dubbelt, och det blev inte helt effektiv segling att vara tre, inget bra resultat sammanräknat för våren heller, desto mer beröm för Orust Runt i ljugarsoffan...

Orust Runt 2/6 -2001:
Tio båtar var med och startade 8.30, i underbart solsken, "lagom" västlig vind, ett par långvägingar, bl a en cool Elvström, helt i enlighet med väjningsreglerna hamnar vi utanför yttre startbojen och är inte helt med från start följdaktligen, kommer upp i fältet i alla fall, (fysiskt)tvåa under bron, 707an och Bumerangen drar ifrån, placeringen varierar på väg ner mot Svanesund, mest halvvind, gör ett snabbt försök med spinnakern (snygg upphalning och nedtagning, med bra teamwork :) men får fortsätta fånga vindvrid, förbi Svanesundsfärjan t ex har "alla" svårigheter att hålla farten uppe. Moln tornar upp sej över Tjörn, men håller sej där ett tag till (känner bara doften av regn). Stillsam kryss Skåpesund, ligger ca 5a (fysiskt) i det läget, 707an och Bumerangen har sakta men säkert försvunnit ur sikte. I Stigfjorden tar navigatören sikte på på ett grönt märke och i och med det har vi också tagit sikte på den enda grynnan på 1.20 i hela fjorden :), en liten grundkänning alltså, undertecknad tar över navigeringen ett tag :) Efter Mollösund har vindsituationen blivit riktigt tråkig, avtar helt, ser att Elvstömen och en till guppar utan vind utåt Käringön till, Duvan (Späckhuggaren)har gjort ett bättre val har landbris inomskärs, vi har velat med vägvalet då vi inte var säkra på om vi missar den kummeln vi ska ta om styrbord om vi följde Duvan, (ringer och får reda på att kummeln kan hittas på "specialen" i sjökorten :) och ligger mittemellan och guppar i regnet, bestämmer oss för att försöka fånga vind med spinnakern uppe och rökelsestickor till hjälp, och får så smått lite fart att gå inomskärs efter Duvan mot Härmanö ränna, Duvan försvinner senare ur sikte och vi förstår att de gett upp, Elvstömen ser vi komma med motor också, och några bakomvarande båtar ser vi inte heller till längre, så vi kör vårt eget race, genom rännan, i malö strömmar ligger Bumerangen och 707an lugnt och stilla! (underbart stillsamt och fridfullt, det regnar inte just i solnedgången, det enda som stör är någon i en stuga vid vattnet, där det festas pingstafton till ära, "öh, varför seglar ni när det inte blåser?" :) Vi har inström på en knop och närmar oss dem, fångar vindriktning med rökelsesticka igen, Bumerangen försvinner lite för fort så de har tydligen också startat motorn, nästa sträcka i strömmarna går i tre knop, nu före 707an, men "halkar ur" strömmen efter den rännan, med oroväckande bredsida, och de går om men vinden stillar sej, så vi kommer fram och förbi lite grann, konfererar om vi ska bryta eller fortsätta, lovar att ta dem på släp (har ingen motor)i ev. sjönöd men annars köra på...I närheten av Henån vid 1-tiden på natten blåser det upp nordostlig, och det regnar hyfsat, det blir tuff kryssning, ett hårt race mot 707an, som någonstans kommer förbi och är först över mållinjen vid femtiden på morgonen, vi strax därefter, över 20 timmar seglade totalt...

30/5 -2001:
Näst sist, det var väldigt väldigt svag vind och chansartat vem som fick vindpustarna i sina segel, men det var faktiskt häftigt för det blev ett intressant vindvrid i starten, så alla hissade spinnaker redan då, men det var som sagt så svag vind, så det blev lite segt, något gjordes rätt för till första rundningen var vi först (tror jag)... Kommer igen på Orust Runt...

22/5 -2001:
Förra veckans segling föll bort för egen del för gatustafetten, och så blev det inget i alla fall pga störtregn och vindbrist och dålig uppslutning för de övriga. Men nu var det en kanonstart (först över linjen), och låg tvåa till kryssmärket, sen kom spinnakern upp för tidigt, fastnade i bojen och fick en reva på två meter. Därmed var det kört att ligga i topp, och halkade ohjälpligt efter. Det var vackert väder i alla fall när nu totalresultatet halkade ner...

9/5 -2001:
Nu var spänningen på topp, en gast för mycket var det nu, inte lämnar man någon på bryggan som frågar och är sugen på att komma ut...Bra med i starten, en viss annan båt som enligt alla väjningsregler skulle lämnat plats för oss, men eftersom det betydde att de pga oss skulle prejats över startlinjen i förtid, låg de kvar i vägen, och då bidde det en liten kollision, lite glasfiberfras i fören på våran...Vi låg fyra av de fem deltagande för kvällen i början, två båtar (bl a dem vi skulle ha protesterat mot) drog ifrån men vi lyckades komma om trean, ganska snart...Och det höll sig! Hade koll på att de som med sitt lystal hade tre minuter till godo, inte kom över mållinjen innan tre minuter hade gått (det blev typ fyra minuter) Känns gott att ha en tredjeplacering i resultatet! Vi ligger på plus, då förväntat resultat för säsongen är femma-sexa totalt...

2/5 -2001:
Ack ja, en man kort, och lite rörigt blev det, först noterade undertecknad att spinnakerfallet och genuafallet var tvistat i toppen, inte undertecknad som riggat :) så focken fick halas ner strax före start och strax noterades också att spinnakerbommens nedhal, fastnat i luckan så en aluminiumlist fläkte sej, kul kul, av någon anledning var vi långt från startområdet när vi starten gick, två minuter rättare sagt...När spinnakerbommen sedan skulle upp på länsen, upptäcktes att fästet för nedhal och lift hade lossnat också när nedhalet fastnat...Så då fick vi gå utan spinnakern, men kom faktiskt inte HELT hopplöst efter...Då det bara var fyra båtar med fick vi i alla fall 6 poäng...Ska ställa krav på att man i alla fall får en rosett som gasten som tävlat med hästar tyckte, för det får man om man klarat banan...:)

Rödöpokalen 16/9 -2000:
En fantastiskt fin start i första racet, och hela fältet hölls undan, en attans Express gled förbi i en vändning men vi kom förbi igen och gled först i mål, lyckades inte hålla avståndet till Expressen mer än en halv minut, vilket gjorde att de vann på lys med några sekunder. Andra racet var återigen värre, starten verkar vara totalt avgörande, för man hamnar ständigt i lä bakom andra båtar, och det är ruskigt svårt att komma förbi. Spänningen var dock på topp i en del tajta "strider", typ tre båtar i bredd med spinnakrar. Och i och med den dåliga placeringen i race två var slutresultatet inget att hurra för... Och säsongen 2000 är slut...

13/9 -2000:
Sista kvällseglingen, relativt hård vind, svårt att kränga båten på två, anmälda utan genua och spinnnaker (minus 0.01 + 0.03 i lys) totalsexa för säsongen på ren uthållighet...

6/9 -2000:
Med hyfsad start och bra segling (vi anpassar oss bra till ändrade förhållanden, det var återigen ostlig svag vind och start i motsatt riktning som man kan se blir en större omställning för vissa) hängde det nog på detaljer som att ett par båtar fick vinden till sin fördel efter en rundning och gick om, vi höll oss bra mitt i fältet, men förlorade i lys-uträkningen till den ene efter den andre, och slutade som nia av tio båtar - att så många medverkar är verkligen glädjande!

30/8 -2000:
Yippii!! För första gången på mycket mycket länge fick man uppleva känslan att glida i mål första av alla, tyvärr slagna på lys med 16 sekunder av de odrägligt duktiga ungdomarna i en 707:a... Härligt var att se att den stora konkurrenten X79:an hade gjort ett sämre vägval och fastnade i  lä bakom Rödön (ostlig svag vind), det var bara att glida förbi lite fint längre ut där man kunde fånga lite vind...
Under seglingen fick man till sin stora glädje se en rorsman plumsa i spat, när mantåget han lutade sej emot gav vika :-) Hoppas stackarn inte blir alltför sjuk av nedkylningen...

Uddevallaregattan 26/8 -2000:
Med en fjärde besättningsman på båten och gott stöd av hans erfarenhet, lyckades vi komma ETTA!!!! (både fysiskt och medkorrigerad tid) första racet. Det märktes hur mycket det betydde att komma först över startlinjen (med tur eller skicklighet?), tydligt i jämförelse med race 2 då vi blev inklämda i startfältet och inte kunde komma fram riktigt. Vinden blev också än värre oregelbunden och svag under dagen så det blev ett lotteri dessutom att kunna fånga någon vind alls, båt för båt...Slutade totalnia, vilket inte gav någon pokal till bokhyllan i år :(

Tjörn Runt 19/8 och 23/8 -2000:
Gastar fattades till Tjörn Runt, ingen större skada skedd kanske, när vindförhållandena var sämre än sämst...
Skepparn "stod på berget" (tidtagare) på onsdagsseglingen.

16/8 -2000:
Ytterligare en trist segling med dåligt resultat, inget att nämna...OK, kanske det inte gick så illa på två personer, som därmed får avstå från spinnakerkörning (-0.03 i lystal), Har ju inte någon gång förresten legat hopplöst efter utan hängt med i klungan...

9/8 -2000:
Fel segel uppe naturligtvis, (för mycket) så vinden som tog tag i genuan gav inslag i det nya fina storseglet, (för lekmän: full vind i förseglet blåste in i storseglet "bakifrån" så den framåtdrivande kraften förtogs) så man kom ohjälpligt sist...

2/7-2000:
Inget race det här egentligen, bortsett från de två danskarna som verkade så sura när vi drog förbi, i synnerhet som vi spelade över lite med rollerna som skeppare och kvinnlig gast som slavade :-). De verkade faktiskt tämligen paffa...Seglingen var en solig en från Vindö Marin till Bassholmen och tillbaka, undertecknad lyckades styra genom strömmarna. Bassholmen var en nostalgitripp värre, åtta år sedan jag jobbade där. Danskarna (varför tog de inte bron, komma här och störa vår vind :-) var på hemvägen det, vi knappade in under spinnakergång, och gick om tack vare att vi hanterade den bråkiga vinden mellan öarna perfekt, det fixade inte de... Och det nya storseglet kändes finfint, tror nog det går fortare nu...

7/6-2000:
"Lagom" vind, inga segel som var fel, och antagligen fungerar gamla slitna segel bättre under inte allför hård vind. Nu skedde ett mycket egendomligt vindvrid så det blev spinnakerhissning en tredje gång på en bana på två varv. Vi kom FYRA! Antagligen tack vare att vi hade teramkänsla med likadana kepsar :-) (Miriam fick tre fjordfestivalenkepsar till familjen när hon slutade på turistbyrån, ynklig present särskilt då man visste att en låda kepsar låg och skräpade för att den röda färgen inte tålde solsken) Totalsexa för våren. Skepparn har beställt en ny stor från Ottosson, ser fram emot att se om hastigheten ökar av det....

30/5-2000:
Ack ack, att det alltid blir fel med seglen... Gick ut med revad stor och fock, vilket var OK -då. Fick under gång öva på att ta bort revet igen, blev lite rörigt då undertecknad inte hört ordern, och att byta från fock till genua mitt i ett slag -det sista gick riktigt smidigt. Höll oss i alla fall mitt i fältet denna gång åtminstone fysiskt och klådde i alla fall vinnaren av Orust Runt :-) på lys (folkbåten - fast man mest tyckte synd om honom då man såg att det gick långsamt för att besättning fattades...) Undertecknad klarar spinnakersättning och övriga fördäckssysslor galant får jag väl säga...

24/5-2000:
NU var det segling i halv storm, en härlig känsla, skönt att regnmolnen hade blåst bort och solen strålade och ETT korrekt beslut vi gör är att byta ut genuan till fock före start, konstigt att det alltid ska vara fel segel uppe, att storen var revad var en korrekt bedömning från början dock...Vi kom något dåligt till i starten och kom aldrig ifatt fältet, beror det på skicket på seglen? eller tekniken -ovanan inför hård vind? Skepparn var rädd för att slita sönder spinnakern, så det gick långsamt även på länsen. Den härliga tuffa kappseglingkänslan fanns där hela tiden, men det man fick ut av det var mest att sola ansiktet och bli nedskvätt som i Flumeriden, regnställ var ett korrekt val :-), fick t ex något som kändes som en hel hink saltvatten i nacken INNANFÖR tröjan...

17/5-2000:
Fulladdade för en härlig segling i halv storm, revar vi storen och väljer fock som försegel. Precis innan starten noterar vi att vinden avtar, och flera de andra byter försegel illa kvickt, regnet avtar dock inte under hela seglingen :-). Skepparn anser oss inte hinna göra om så vi seglar inte så kanonbra till första märket, fast blir inte hopplöst efter heller, fast vi fixar upp storseglet under färd. Vi får svårt att komma runt märket (grön lysboj nära den berömda bron) då det är mycket strömt och missar en del på det. Spinnakersättningen är bra och undertecknad får byta till genua, ett hjärnsläpp: att trä rätt skoten och glömma bort sig på den allra stumpen fick oss att snurra lite efter rundningen av andra märket för att trä rätt, hade kunnat komma ikapp ett stycke annars, men kom fortfarande inte hopplöst efter, höll på att komma ikapp båten före i mål...

10/5-2000:
Teamet kom iväg oerhört bra i starten, (spänningen var på topp med 8 startande, och ännu bättre kan det nog bli när fler kommit igång för säsongen), tvåa vid första märket, hade dessutom en kalasbra spinnakersättning, man tittar så skadeglatt på andra som har problem...Vi har lite svårigheter att få till det med hastigheten tydligen , för vi blev omseglade av tre båtar efter hand -fast det kan vara det att seglen är gamla. Kan väl påverka lite att vi hade problem vid andra spinnakersättningen - att tycka "fy fan vad vi är bra" straffar sej nästan jämt...Femma i mål både fysiskt och med lys får duga, eftersom vi ska vinna nästa fyra race och då kan räkna bort de två sämsta, så spelar ju detta ingen roll...

3/5-2000:
Vilken lycka bara det att komma ut på sjön! Vi gastar var som ystra kalvar, men skepparn hade förstås inte varit ute så mycket mer, bara hunnit segla hem båten till Rödön på 1:a maj, och övat starter dan innan. Härligt, härligt var det att känna adrenalinet pumpa i starten igen! Så hur går det när man är helt otränad? Lite rörigt, ovant och glömskt (för alla), t ex när någon gett order om att ta ner spinnakern på fel sida, och undertecknad därmed först fäster spinnakerbommen i fel gaj i nästa upphal...(Vad avundsjuk man fick vara när man såg hur fort Gunnars nya båt fick, skulle man rammat även den? Hade chansen i starten...) Rent fysiskt kom vi fyra av sex startande, men sexa med lysberäkningen, fem sekunder -korrigerad tid- efter femman...Man kan väl inte klaga, det är inte illa att hänga med de andra med en sådan rörig besättning. Och det är ju så jävla härligt att segla och tävla ändå...

Rödöpokalen 11/9-1999 med efterföljande eskadersegling till Gullholmen för fest!
"No comments for now, för trött..".-skrev jag då, racet blev väldigt knepigt att ta sej igenom då det var stiltje stundtals och märkliga vindvrid, det liknade Tjörn Runt faktiskt, man kunde riktigt känna att man var i epicentrum av något och att vinden skulle till att vrida, häftigt att känna att man arbetat upp en känslighet för sådant. Man får skylla resultatet på vindförhållandena som var ett lotteri båt för båt.
Det var perfekta förhållanden att ta sig till Gullholmen i, strålande solsken (bikiniväder i september!) både lördan och söndan, visst var det segt att ta sej fram på lördagen, men vi roade oss med att bada klängades i ett rep efter båten i fyra knop i tur och ordning, Miriam körde lite för fort en stund och tappade skepparn :)

8/9:
Totalfemma för säsongen vad gäller kvällskappseglingar. Hur seglingen fick just den 8:e är inget att kommentera..

Uddevallaregattan 4/9:
En man kort och med två i besättningen groggy av plastning av båt dagen innan, fullföljde vi bara första racet, med en femteplacering inkl. lysberäkning, döm om vår förvåning när det visade sig att vi fick prispokal (3:e plats 2:a klassen). Undertecknad är sååå stolt för även denna har tillfallit mig! Det ser jäkligt bra ut i bokhyllan!

Tjörn runt 1999:
Utprejade utanför startbojen tappade vi några minuter i starten (vilket måste vara det som gjorde att vi inte kom bättre än 247:a :-)
Tävlingen var full av spänning, vilket började med att de senare startfälten hade fått ett vindvrid, som gjorde att de kunde segla ikapp oss och de andra som hade haft klen vind i början (t ex stod vissa helt stilla under den mindre bron, som vi valde bort när vi såg det). Det var en fantastisk syn att se en oändligt stor skara båtar närma sig med spinnakern uppe, och väldigt fascinerande att den vinden inte fanns där vi låg och guppade... Sedan uppstod otroligt spännande trafikstockningar i flera trånga passager, och flera tillfällen då alla stod helt stilla i väntan på vind, med alltså båtar från SAMTLIGA startfält! Efter 11 timmar och 53 minuter var vi i mål, vilket vi uppfattade som att det gått MYCKET dåligt för oss, tills GP skrev att endast 190 båtar gått i mål ungefär då (21-tiden), och i GT stod det att vi var 247:a, vilket man väl får acceptera i och med att man kanske borde gått på utsidan om alla trånga passager för att gå riktigt bra...

18/8:
Jag överlevde starten :-) tror vi var etta i början, vi gick bra trots klen och bråkig vind, så var det någon som riggat spinnakern på fel sida.
Vi tappade på gipparna vi gjorde efter varje rundning (tre varv), sen gjordes en LITEN felbedömning till ("packa ihop genuan, innnan regnet kommer!") tre båtlängder innan mål, och vinden vred TOTALT så vi blev stillastående och kom inte över mållinjen... förrän seglet var på igen, så vi kom sist... :(
Kunde varit trea utan den sista fadäsen, och man har lärt sig läxan att ALDRIG ta ner ett segel inna målgång...

11/8:
Undertecknad är lite skärrad, för vi/jag rände rätt in i en annan båt i starten (någon skrek fall av, fall av), vilket ledde till att jag föll för långt och tappade styrförmågan, rätt in i sidan på en annan -hade svängt ca 270 grader, och vid närmare eftertanke skulle vi ha slagit istället... Vi bröt racet, lite skadad i fören, lanternan åt helvete, ett gapande knytnävstort hål i sidan på den andra, men inga sura miner någonstans. (De vi rände in i fortsatte glatt med tejpat skrov och vann).

4/8:
Båten var i Skagen med skepparn (vissa tänker bara på nöjen), så det blev ingen medverkan i höstens första kvällssegling men innan dess:  När den nya masten väl hade kommit och blivit monterad tog vi omgående en härlig nattsegling i Uddevallabukten, därefter bl.a en tur i kraftig vind med revad stor till Lysekil, med nyttiga övningar som att slå perfekt, och slavdrivarn satte mig att öva skotning också, vilket gav resultat, man måste inte vara råstark eller vinscha om man är snabb nog...Fy vad jag skryter :-)

Orust runt 29/5:
hade varit närmaste större utmaning -Orust är större än Tjörn:-) men Java-tentan visade sig vara flyttad till lördagen :-(
Masten gick av på Orust runt (just när BLUE HEAVEN hade kommit upp i klar ledning vid Skåpesund efter ett fyraminutersstrul i starten, strax innan alla deltagande båtar bröt pga kuling :-) Hur ska nu detta gå? :-(
Det lär inte bli någon kappsegling till Skagen med Lysekilsklubben 18-20 juni, snyft, då masten dröjer till vecka 29 att leverera...

26/5:
verkade vindstyrkan öka på framåt starten, vilket föranledde byte från genua till fock precis innan start, men naturligtvis var det fel :-), efter den bästa starten, fick man se sig omseglad av alla andra vid första vändningen, vi kom ikapp hyfsat under spinnakergången (och förseglet blev bytt), siste sträckan gick vi bäst (kan det bero på att vi bytt rorsman, dvs till mig :-) vi hade bästa vägvalet, och var ett allvarligt hot mot ettan (med samma lystal), som vann med endast en båtlängd

19/5:
var det återigen helt underbart väder, seglen var omtrimmade enligt Ottosson. Lite svag vind så tävlingen blåstes av efter första varvet, kanske en nackdel för oss då vi börjat få upp farten mot slutet. När signalen gick (alltså när ettan korsat mållinjen efter ett varv) var vi tre som hade en skön fight om att korsa mållinjen först och VI VANN den! Jaja, lystalen var inte till vår fördel, men vi kom i alla fall tvåa i mål, trots att det var jag som var rorsman :-)...

11/5:  var det ca 3 plusgrader ute och regn, så det var inte fler medverkande båtar än föregående vecka, dessutom var en del besättningsmän  försvunna...Skam den som ger sig! Straff för tjuvstart (360-gradersvändning) och dessutom straff för en miss  ute på bukten vad gäller väjningsreglerna, det är inte lätt när ögonparen på båten är för få, gjorde att Blue Heaven kom på en hedrande fjärdeplats igen... Man måste nog vara lite galen som ger sig ut för nöjes skull och får köldskador på kinder, fingrar och tår...

5/5 1999:
var årets första kvällssegling. Vädret var underbart, något mesiga och nyckfylla vindförhållanden, i mål på 2h 8min tror jag, jumboplacering (eller om man vill se det som en hedrande fjärdeplats) inräknat lysberäkning, kanske 4 min efter föregående, annars trea i mål. Vi kommer igen när segel och besättning är ordentligt intrimmat!

Undertecknad har nu varit "gastarbeiter" och lastat, mastat båten, och provseglat 22,23 resp24:e april. Vad får man inte göra för att få vara med...(Ähum, VISSA saker gör jag INTE för att få vara med) och förresten ÄR det en skön känsla att sjösätta en båt och masta den.

1998:
Har mina fina minnen från säsongen, t ex den gången besättningen bestod av Leif, mej och mina söner, varav den ena stapplade ombord på kryckor (stukning), och vi kom perfekt till i starten och strax därefter, drog ifrån ordentligt mot första märket...(Resten gick inte så perfekt, men i alla fall...)
Den gången vi kom först över mållinjen (men förlorade en-två placeringar på lys) skyllde vi arrogant nog på att vi hade bråttom till Electric Banana Bands uppträdande :-)